Datering
Maker Marchienus de Jonge

Groninger houtkof

Volmodel van een Groninger houtkof.

Gedetailleerde beschrijving

ALGEMEEN:volmodel, getuigd met zeilen. SCHAAL:1:10, TECHNIEK: op spanten gebouwd. TUIGAGE: mast(en) met staand want: GROTE MAST: vaste bruine ondermast met knecht, bruine steng, voorstag met talreep, bb. en sb. 4 hoofdtouwen met weeflijnen, 1 pardoen en 1 bakstag.; BEZAANMAST: vaste bruine mast, wit boven de hommer, bb. en sb. 3 hoofdtouwen met weeflijnen, 1 pardoen, en 1 bakstag. 2 stagen tussen de 2 masten. BOEGSPRIET: bruin, met steun op het voordek en een sjorring op het potdeksel. 2 boegstagen aan elke zijde, 2 vaste kluiverstagen, 1 nokstag. ZEILEN: wit, met gezoomde lijken en opgestikte banen // achterlijk. zeilen met rondhouten en lopend want: GROOTZEIL: 1 rij reefknuttels, 5 rakbanden, bruine giek, bruine rechte gaffel, kraanlijn, piekeval, klauwval, schoot op groot oog of kleine overloop op het roefdak. STAGFOK: 1 rij reefknuttels, 6 rakbanden, val, schoot op houten overloop. BINNENKLUIVER: 6 rakbanden, val, 2 schoten. BUITENKLUIVER: 8 rakbanden, val, 2 schoten. BEZAAN: 1 rij reefknuttels, 5 rakbanden, bruine giek, bruine rechte gaffel, kraanlijn vast op bakstag, piekeval, klauwval, schoot op oog op achterzijde helmstok. RAFOK: bruine ra, toppenant, geilijn, schoot, hals, bras. ONDERMARS: bruine ra, toppenant, geilijn, schoot, bras. BOVENMARS: bruine ra, vaste toppenant, schoot, bras. EXTRA: vlaggelijn naar de top van de grote mast. ROMP: bruin, wit onder de waterlijn. ROER: aangehangen, 4 vingerlingen, bruin, wit onder de waterlijn, groene kop met rood, wit, en blauw tonnetje en gele krul. Groene helmstok, voetsteunen op het dek. 2 zijtalies. GRONDTAKEL: 2 zwarte stokankers, aan tros, door groene kluisgaten, op braadspil. 2 kraanbalken met talie. LUIKENKAP: bruine den achter de grote mast, met de voorzijde doorlopend als waterlijst. 11 bruine luiken met ieder 2 ringen, onder 2 borgbalken in koperen steunen. VERBLIJVEN: Groene roef met wit dak, bb en sb een rode patrijspoort, in het achterschot aan sb een deurtje en aan bb een rode patrijspoort. Op het roefdak een zwarte schoorsteen. Achteronder met deurtje en schuifluik met beugel aan bb. Aan beide zijden een venster met een witte versierde lijst op een groene kast over het berghout. SCHEEPSSIER: De lijsten van de vensters over het berghout bij het achteronder zijn versierd met een rode bies en een blauwe krul. De groene roerkop heeft een rood, een wit en een blauw tonnetje en een gele krul. VLAGGEN EN WIMPELS: Een rode vleugel aan een wit scheerhout in de grote mast, en een blauwe vleugel aan een wit scheerhout in de bezaanmast. HISTORISCHE BIJZONDERHEDEN: Oude signatuur: FS-20.Dit model stond voor de aankoop door de Vereniging Vrienden tentoongesteld in de hal van het stadhuis te Sneek. COMPLEET/INCOMPLEET:1996: de zeilen lijken jonger dan de rest van het model. De bezaan en het grootzeil missen een halstalie. De bovenmars heeft alleen schoten en brassen als lopend want. Het schip zal nooit gevaren hebben met de zeilen in de stand zoals ze nu staan. De kluiverschoten zijn belegd op de kluiverboom ipv op de bolder, van alle langscheepse zeilen staan de schoten zo strak als maar kan, terwijl de razeilen voor de wind gebrast staan.

Identificatie
Titel
Groninger houtkof
Objectnummer
B000565
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • kofschip
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-2576
Werk
Breedte
44.0 cm
Hoogte
99.0 cm
Lengte
113.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. Marchienus de Jonge (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Verworven
bruikleen 30 januari 1952
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Groningen (provincie)
  • Enkhuizen
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae , Picturae , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen , Wim Zandbergen

Trefwoorden