Datering
Maker Lodewijk Philip Munster

Lodewijk Ph. Munster - schilderij met afbeelding van de Noorderpoort te Sneek.

Schilderij. Olieverf op doek. Voorstelling van de Noorderpoort te Sneek gezien vanuit het noordwesten. Poort met twee torens. In de poort een rijtuig met paard, op de brug een wandelend paar. Op de voorgrond kinderen in een bokkewagen, een man en een vrouw met zilveren oorijzer en een hond.
De Museumcommissie verwierf het schilderij in 1912 van H. Fennema uit Sneek.
Het schilderij werd in 1958 met subsidie van het Rijk gerestaureerd door N. van Bohemen en is in 1992 gerestaureerd door Wil Werkhoven te Amsterdam.Het schilderij is in het verleden onterecht toegeschreven aan Binnert Jans Tinga. Op grond van verschillen in stijl met door Tinga gesigneerd werk (schilderij 'Waterpoort met koe' in het Stadhuis van Sneek) en op grond van overeenkomst in stijl (detaillering van de gebouwen, figuren) met het schilderij van de Hoedenwasserij aan het Kleinzand (inv.nr. G-034), kan het toegeschreven worden aan Lodewijk Philip Munster. Hij werd geboren in Saarbrücken 13 juni 1789, overleden Sneek 23 oktober 1826. Woonde van vóór 1822 in Sneek. Huwde er in 1825. Was (kunst)schilder in Sneek.
literatuur: - Sneeker Nieuwsblad 1 april 1947, 2 jan. 1951, 23 maart 1951, 10 juli 1958, 27 nov. 1958, 5 sep. 1960, 12 jan. 1961.

Identificatie
Titel
Lodewijk Ph. Munster - schilderij met afbeelding van de Noorderpoort te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-011
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000015318
Over
Onderwerpen
  • Noorderpoort
  • Poorten
    Poorten zijn de delen van een omheining die toegang geven tot een terrein zoals een klooster, kasteel, hofje, tuin of begraafplaats. De poort is meestal uitgevoerd in steen (gemetseld of natuursteen). De poort vormt een van de grond opgaande opening in een muur(deel) en is boogvormig of horizontaal afgedekt. De poort kan een deur of hek bevatten. (Haslinghuis)
  • Sneek
Werk
Breedte
84.0 cm
Hoogte
135.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Lodewijk Philip Munster
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden