Datering
Maker Binnert Jans Tinga

Binnert Tinga - Schilderij met afbeelding van de Oosterpoort te Sneek.

Schilderij. Olieverf of doek. Voorstelling van de Oosterpoort te Sneek, gezien vanuit het zuid-oosten. Poort met koepel. Op de brug een ruiter te paard, rechts drie mannen, leunend tegen een hek. Op de voorgrond kippen en op de kade een man met hengel. Signatuur op de draagbalken van de brug.
Het schilderij werd in 1958 met subsidie van het Rijk gerestaureerd. In 1992 wederom gerestaureerd door Wil Werkhoven. Binnert Jans Tinga. Geboren Sumar 27 december 1785. Zoon van Jan Tinga en Tietsen Douma. Getrouwd met Anna Hendriks Lutmers (geboren te Leeuwarden rond 1794). Sedert 1814 als tekenmeester te Leeuwarden werkzaam, zeker tot 1824. Daarna verhuisd naar Sneek. Aldaar overleden op 19 juni 1838. Drie kinderen: twee dochters en zoon Jan, die ook schilder werd.
literatuur: - Sneeker Nieuwsblad 1 april 1947, 2 jan. 1951, 23 maart 1951, 10 juli 1958, 27 nov. 1958, 5 sep. 1960, 12 jan. 1961. - S. ten Hoeve "Sneek - Snits" in: Friese Hoenderclub / Fryske Hinneclub 2000-2001, pp. 6-9.

Identificatie
Titel
Binnert Tinga - Schilderij met afbeelding van de Oosterpoort te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-010
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010205
Over
Onderwerpen
  • Oosterpoort
  • Sneek
  • Pluimvee
  • Poorten
    Poorten zijn de delen van een omheining die toegang geven tot een terrein zoals een klooster, kasteel, hofje, tuin of begraafplaats. De poort is meestal uitgevoerd in steen (gemetseld of natuursteen). De poort vormt een van de grond opgaande opening in een muur(deel) en is boogvormig of horizontaal afgedekt. De poort kan een deur of hek bevatten. (Haslinghuis)
Werk
Breedte
90.0 cm
Hoogte
109.0 cm
Lengte
cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Binnert Jans Tinga
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden