Datering
Maker Petrus Regout & Co.

Kom

Half ellipsoïdische kom

Gedetailleerde beschrijving

Standring, half ellipsoïdische kom. Onderkant standring verdikt.; Versiering: zwart; in het plat detail werken op het land; alleen drie figuren. Buitenwand twee voorstellingen gescheiden door tak van werken op het land. Binnenwand drie cartouches omlijst met parelrand, accanthusbladeren, voorstelling van bootje. Cartouches verbonden door parelrand in rolwerk met bladeren, blad- en bloemslingers.; Gestempeld beeldmerk: Het stadswapen van Maastricht waaronder de tekst Petrus Regout, Maastricht. Gestempeld merk: 5 eronder 26. (Datering: 1876 ?); Decornaam: gleaner. Blindstempel: PR 30.

Identificatie
Titel
Kom
Objectnummer
002668
Objectcategorie
Keramiek
Objecttype
  • kom
    Een kom is stuk keuken- en tafelservies waar uiteenlopende dingen in worden opgediend of uit gegeten, zoals soep, muesli, pap, salade of rijst. Er zijn veel verschillende soorten en maten kommen, maar ze hebben altijd een opstaande rand, verder dan een soepbord, zodat ze geschikt zijn om vloeistoffen in te doen. Meestal zijn kommen van aardewerk, glas, porselein of plastic gemaakt.(Wikipedia)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-5393
Werk
Hoogte
8.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. Petrus Regout & Co. (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • kleiproduct
  • glazuur
    Dun, meestal glanzend deklaagje. (Toegepaste Kunst Project, RKD)
Techniek
  • Transferdruk
    Proces van het versieren van keramiek met gegraveerde ontwerpen die eerst zijn afgedrukt op papier of ander materiaal met behulp van een speciale keramische inkt en vaak doormiddel van verhitting. Het proces werd rond 1750 in Engeland uitgevonden. Het papier wordt tegen het oppervlak van de keramiek, email of glas gedrukt en het ontwerp wordt zo overgedragen. De werkwijze wordt ook gebruikt voor email en glas. (AAT)
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 24 oktober 1950
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Enkhuizen
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Wim Zandbergen

, –

Trefwoorden