Datering
Maker D. Huismans

Lemster aak

Lemsteraken werden behalve in De Lemmer ook op werven in Joure, IJlst en Enkhuizen gebouwd. Het zijn snelle ronde schepen met een brede kop en een smaller en lager achterschip. Lengte: 12,50 tot 17.50 meter. De naam Lemsteraak kwam voor het eerst voor in 1899.

Gedetailleerde beschrijving

ALGEMEEN: waterlijnmodel, getuigd met zeilen. Helt ongeveer 10 graden naar sb. SCHAAL: 1:20. TECHNIEK: stapelmethode. TUIGAGE: mast(en) met staand want: vaste mast, naturel, zwart boven de hommer, wit beslag, massieve voorstag. ZEILEN: wit, gezoomd, met aangenaaide lijken en opgestikte banen // achterlijk. zeilen met rondhouten en lopend want: GROOTZEIL: naturelle giek en kromme gaffel, kraanlijn (=val bezaan), zeilval, 5 rakbanden, hals, schoot op oog. BOTTERFOK: val, 10 leuvers (de onderste niet gebruikt), 2 schoten, koperen overloop. KLUIVER: kluiverboom met steun op het voordek en oog aan bb. van de voorsteven, naturel, met val, traveller en 2 schoten. VISGEREI: naturelle trog met groen deksel, dwarskuiltouwen aan voor- en achtersteven. ROMP: naturel, zwart onder de waterlijn, zwart berghout, groen binnenboeisel, groen mastschot. ZWAARDEN: zeezwaarden uit een stuk, aan haak op de waterbalk, naturel. ROER: aangehangen, naturel, zwart onder de waterlijn, groene kop, groen helmhout met zwarte greep. koperen stuurboog, 2 vingerlingen, GRONDTAKEL: braadspil. VERBLIJVEN: vooronder, met groene koekoek en groen luikje in het voordek. VLAGGEN EN WIMPELS: bruine vleugel aan geel scheerhout.

Identificatie
Titel
Lemster aak
Objectnummer
005276
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • Lemmeraak
    Nederlands vissersvaartuig genoemd naar de Friese stad Lemmer. Het werd gebruikt voor de visserij op de Zuiderzee met staande netten, kuil en sleepnetten en met hoekwant. Zij vervoerden ook mosselzaad naar Zeeland en werden daar eveneens gebruikt voor de mosselkweek en het transport van mosselen naar België. De kop was vol en hoog, het achterschip lager en rechter. Het was op een kiel gebouwd. De eerste Lemmeraak werd in 1876 te Lemmer gebouwd. Na 1870 werd een aantal schepen tot jacht verbouwd. (aatned.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-10191
Werk
Breedte
20.0 cm
Hoogte
60.0 cm
Lengte
79.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. D. Huismans (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Verworven
museum 1 maart 1956
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Makkum
  • Enkhuizen
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae , Picturae , Picturae , Picturae