Datering
Maker Vaderlandsche Maatschappij

Behangselschildering met voorstelling van de rede van Texel.

Behangselschildering, voorstellende de rede van Texel. Van links naar rechts zijn te zien: een Statenjacht, een tweemastbrik, een driemaster met ervoor een botter, een kof en een open beurtschip. Op de achtergrond voorts enkele oorlogsschepen en beurtschepen. Ingelijst.
Het behang is afkomstig uit het huis aan de Syl 12 te Heeg en werd in 1817 in opdracht van zeilmaker Yke Ykes Visser aldaar vervaardigd in de behangselfabriek van de Vaderlandsche Maatschappij van Reederij en Koophandel te Hoorn. Er werd 266-0-0 voor betaald. De voorstelling is gebaseerd op twee tekeningen van Pieter Aartsz Blauw (1744-1808), nu in het Westfries Museum te Hoorn. Hij maakte ontwerpen voor de behangselfabriek.
In 1777 richtte de Doopsgezinde predikant-koopman Cornelis Ris te Hoorn de Vaderlandsche Maatschappij voor Reederij en Koophand ter liefde van 't Algemeen op. De achtergrond hiervan was, dat geprobeerd zou worden de steeds grote wordende groep werkloze armlastigen niet met een geldelijke tegemoetkoming te ondersteunen, maar ze op een structurele wijze te helpen door verschaffing van werk, dat hun een geregelde verdienste op zou leveren. De maatschappij trachtte de verlopen walvisvaart weer op gang te brengen, maar stichtte ook fabrieken, onder andere voor tapijten, lopers en confectiekleiding. Er kwam ook een Schilder-, Druk- en Behangselfabriek. Daar werden met de hand beschilderde of gedrukte kamerbehangsels, schoorsteenstukken en bovendeurstukken gemaakt. Van veel van die behangsels bestaan nog ontwerpen, die door een vertegenwoordiger van de fabriek overal in ons land en ook in Duitsland werden getoond bij de werving van klanten. Aan het einde van de 18de eeuw waren er veel Sneker notabelen en vermogende kooplieden die hun huizen verbouwden en ze behalve met gesneden en stucte ornamenten ook lieten decoreren met kamerbehangsels uit Hoorn. Bewaard gebleven boekhouding van de Hoornse Behangselfabriek wijst dat uit.
Literatuur: - Saag, B.J. van der en Wester, K. Inventarissen van de archieven van de Vaderlandsche Maatschappij van Reederij en Koophandel te Hoorn. etc. (Hoorn, 1978). - Pieter Aartz. Blauw. 1744-1808, tekenaar van schepen (catalogus ten tentoonstelling Helders Marine Museum 1973) - Sneeker Nieuwsblad 20 maart 1953, 10 juli 1953, 10 jui 1958. - Jaarverslag Fries Scheepvaart Museum 1952, 1953 - S. ten Hoeve, 'Huizen van de familie Visser in Heeg' in: Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1975-1976, pp. 85-101. - W.A. Braasem, Painted Designs for Dutch Wall Coverings from the Collection in the Westfries Museum in Hoorn (z.p., 1982)

Identificatie
Titel
Behangselschildering met voorstelling van de rede van Texel.
Objectnummer
FSM-G-111
Objecttype
  • Behangschilderingen
    Geschilderde behangsels zijn behangsels die bestaan uit een opgespannen drager van neteldoek, jute , linnen of katoen al dan niet voorzien van een papieren laag waarop handmatig een schildering is aangebracht. Deze voorstellingen werden aangebracht met olieverf, waterverf, ei-verf of lijmverf. De geschilderde doeken bedekten soms de gehele wand. Ze worden ook wel ‘zaalstukken’ genoemd. Vaak zijn zij toegepast in combinatie met afzonderlijke schilderstukken boven de deuren, tegen de schoorsteenboezem en aan het plafond. De geschilderde behangsels komen in de mode rond het derde kwart van de 17de eeuw. In eerste instantie zijn zij toegepast als een goedkopere geschilderde imitatie van kostbare gobelins en zij zijn op hun beurt weer de voorlopers van het gedrukte papierbehangsel. Geschilderde behangsels zijn vaak beschilderd als 'doorkijkjes' met italianiserende landschappen of met mythologische of historische voorstellingen. (Winkler Prins Kunst / Jurriaan Andriessen, Richard Harmanni)
  • Scheepsafbeeldingen
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000011977
Over
Onderwerpen
  • Brikken
    Te gebruiken voor tweemasters met het maximum aantal vierkant getuigde masten, waarvan de grote mast ook een bezaanszeil met gaffeltuig, een brikzeil, voert en de grote mast langer is dan de fokkenmast. (AAT)Schip met vierkant tuig, gevoerd op twee masten waarvan de achterste de grote mast is.Medium-sized decked sailing vessel having two masts, with square sails on both and normally of timber construction. Vessels of this type were significant in the 18th century for the carriage of coal (collier brigs); several cadet or school ships have this rig.
  • Kofschepen
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
  • Texel
  • Heeg
Werk
Breedte
cm
Hoogte
160.0 cm
Lengte
397.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Vaderlandsche Maatschappij
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden