Datering

Brabantse boot

De Brabantse boot was de typische, zwaar gebouwde, bijboot van binnen- schepen in het zuiden van ons land en uit België. Ze werden gebouwd stroomopwaarts van de Schelde. Het was een zware boot, praktisch in gebruik, degelijk, een echt werkpaard. Zij deed niet alleen dienst als schippersboot. Zowat iedereen langs de waterkant maakte er gebruik van, de veerdiensten, allerlei havendiensten en bedrijven, de industrie en de kleine visserij. Binnenschepen, zoals pleiten, otters en schuiten, hadden een brabander achter het schip voor allerhande schipperswerk. Kenmerkend was de dikke ronde kop, de volle vorm voor en achter, de brede berghouten welke aan de bovenkant zaten, en de plechten. Het type is waarschijnlijk eeuwen oud in de Lage Landen. Alleen in België is het type blijven bestaan tot in deze eeuw. Echter ook vele hollandsche binnenschippers maakten gebruik van dit type. Het bootje is altijd van hout gemaakt, de vorm leende zich kennelijk niet voor bouw in ijzer. Brabantse boot, ook wel Belgische boort genoemd.

Gedetailleerde beschrijving

Brabantse boot, ook wel Belgische boort genoemd. Rond gebouwd open roeiboot. Vlak is voor en achter opgebrand en vormt met de zijde een hoekige kim. De zijde is glad en opgebouwd uit 2 gangen welke een lichte hoek met elkaar maken. Rondom is een zwaar berghout aangebracht en een potdeksel. Er zijn leggers tussen de spanten geplaatst. De buikdenning mist. Twee roeidoften. Voor en achter zijn er zijbanken op de roeidoften. Het schip was gelakt en geverfd.

Identificatie
Titel
Brabantse boot
Objectnummer
001657
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • Brabantse boot
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-12120
Over
Onderwerpen
  • Roeiboot
    Kleine boot voor het vervoer van personen, waarmee werd geroeid; in deze studie worden de kleine vaartuigen in Friesland er ook bijgerekend ook al werden die gezeild; het betreft hier een indeling op functie, namelijk het vervoer van enkele personen.
Werk
Breedte
165 cm
Hoogte
85 cm
Lengte
460 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • ijzer
    Fe. Dichtheid 7,86 kg/m3. Metaal dat in de bouw zeer veel is toegepast, vooral voor het opnemen van trekkrachten in verankeringen, trekstangen e.d.. Het heeft het nadeel dat het sterk kan corroderen (roesten), waarna door volumevermeerdering schade aan bouwdelen kan optreden. Ook gebruikt voor spijkers, hang- en sluitwerk, siersmeedwerk en vele andere doeleinden. In XVII werd vooral vanwege de taaiheid en buigbaarheid veel ijzer uit Zweden betrokken en als zodanig in bestekken vermeld.Kan ook worden gegoten in vormen. Gietijzer bevat 3-5 koolstof, is bros en kan geen trekkrachten opnemen. Smeedijzer bevat ongeveer 0,1 koolstof. IJzer met zeer weinig koolstof wordt staal genoemd.
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 18 maart 1950
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Noord-Brabant
  • Enkhuizen

Trefwoorden