Identificatie
- Type
- Scheepsregistratie
- Visserijnummer
- SCH 70
- Gemeente
- Scheveningen
- Titel
- SCH 70 Stadskanaal
- Datum inschrijving
- 1911-12-06
- Objectnummer
- CVR019258
- Museum
- Centraal Visserijregister
- Persistente URL
- http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40019258
Schip
- Scheepstype
-
- bomschuit
- Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea. Built in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk and Zandvoort, they had a length-to-width ratio of 2:1 and an almost rectangular shape.Dutch fishing vessel for fishing in the North Sea, created around 1700 from the little finger. The length/width ratio was 2:1. The bomb was built on a wide plane of heavy planks lying side by side. The bow was straight with curved foot and it was placed falling on the plane as was the straight stern. The cross-section of the hull was U-shaped. The over-seam planking was set against the side of the plane. The hull was fully covered and fitted with a bun. The wide swords hung amidships. They landed on the beach. The last bomb barge remained in service until 1918. (MARDOC)Dutch flat-bottomed, broad-bodied fishing vessel for fishing in the North Sea. Conjunction of ‘bottom barge’, created around 1700 from the ‘little finger’. The last bomschuit remained in service until 1918. The bomschuit was in use for freshwater and coastal fishing. They landed on the beach (AAT).Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Ze werden gebouwd in Scheveningen, Katwijk, Egmond, Noordwijk en Zandvoort en hadden een lengte-breedteverhouding van 2:1 en een bijna rechthoekige vorm.Nederlands vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee, omstreeks 1700 ontstaan uit de pink. De lengte/breedte verhouding was 2:1. De bom werd gebouwd op een breed vlak van zware naast elkaar liggende planken. De voorsteven was recht met gebogen voet en deze werd vallend op het vlak geplaatst even als de rechte achtersteven. De dwarsdoorsnede van de romp was U-vormig. De overnaadse beplanking werd tegen de zijkant van het vlak gezet. De romp was geheel gedekt en voorzien van een bun. De brede zwaarden hingen midscheeps. Ze landden op het strand. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. (MARDOC)Nederlands platbodemd, breedgebouwd vissersvaartuig voor de visserij op de Noordzee. Samentrekking van 'bodemschuit', omstreeks 1700 ontstaan uit de 'pink'. De laatste bomschuit bleef in de vaart tot 1918. De bomschuit was in gebruik voor de versharing- en kustvisserij. Ze landden op het strand. (AAT)
-
- Type visserij
- Zeevisscherij trawl- en haringvisscherij op de Noordzee
- Volume
- 110 m3
Werf & Eigenaar
- Bouwjaar
- Eigenaren
-
Kuit, Dirk Jakob
Scheveningen
Aankoop & Licentie
- Verworven
- kopie 1 januari 2018
- Licentie
- BY-SA
Locaties
- Scheveningen
Uit de Zuiderzeecollectie
Gerelateerd
-
Centraal VisserijregisterSCH 70 Frederik
-
Centraal VisserijregisterSCH 70 Vredenburg
-
Centraal VisserijregisterSCH 70 Meeuw
-
Centraal VisserijregisterSCH 70 Welvaren II
-
Centraal VisserijregisterSCH 70 Welvaren II
-
Centraal VisserijregisterSCH 97 Cornelia
-
Centraal VisserijregisterSCH 98 Minerva
-
Centraal VisserijregisterSCH 172 Jacob
-
Centraal VisserijregisterSCH 18 Botha
-
Centraal VisserijregisterSCH 192 Adriana
-
Centraal VisserijregisterSCH 203 Wellingthon
-
Centraal VisserijregisterSCH 77 Willem
-
Centraal VisserijregisterSCH 78 Waarborg
-
Centraal VisserijregisterSCH 83 Martina
-
Centraal VisserijregisterSCH 86 Dankbaarheid
-
Centraal VisserijregisterSCH 211 Pieter
-
Centraal VisserijregisterSCH 217 Koophandel
-
Centraal VisserijregisterSCH 220 Maria
-
Centraal VisserijregisterSCH 257 Verwachting
-
Centraal VisserijregisterSCH 260 Voortman
Reacties