Bouwjaar

SCH 56 Verwachting

Identificatie
Type
Scheepsregistratie
Visserijnummer
SCH 56
Titel
SCH 56 Verwachting
Oud nummer
Datum inschrijving
1918-09-24
Datum uitschrijving
1924
Objectnummer
CVR019129
Museum
Centraal Visserijregister
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40019129
Schip
Scheepstype
  • hoogaars
    Nederlands platboomd vissersvaartuig dat vooral gebruikt werd voor de oester- en mosselkweek in Zeeland, de garnaalvisserij in de zeegaten, de visserij en het transport van visserijproducten in Zuid-Holland en in België. Het vlak van de hoogaars is druppelvormig met de ronde kant naar voren. Het voorschip steekt dieper dan het achterschip. Beide stevens zijn recht. De voorsteven is sterk hellend, de achtersteven veel minder. De zwaarden zijn lang en smal. (MARDOC)Nederlands platboomd vaartuig vooral in Zeeland gebruikt voor de visserij en lokale vrachtvaart. Het schip heeft een druppelvormig, recht of gebogen vlak en overnaadse zijden. Beide stevens zijn recht en sterk vallend.
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Volume
17.65 ton (maat)
Werf & Eigenaar
Bouwjaar
Eigenaren
Meijer, H.K.
Den Haag
Aankoop & Licentie
Verworven
kopie 1 januari 2018
Licentie
BY-SA