Bouwjaar

KW 179 Union

Identificatie
Type
Scheepsregistratie
Visserijnummer
KW 179
Titel
KW 179 Union
Oud nummer
  • SCH 71
Datum inschrijving
1918-04-30
Datum uitschrijving
1919
Objectnummer
CVR012763
Museum
Centraal Visserijregister
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40012763
Schip
Scheepstype
  • schokker (vaartuig)
    Nederlands platboomd vissersvaartuig van de Zuiderzee, vooral gebruikt tussen Enkhuizen, Lemmer, Vollenhove, en Elburg. Het schip heeft een in de langsrichting licht gebogen vlak. De voorsteven is zeer licht gebogen en vallend, de achtersteven recht en vallend. Het gladde boord valt breed open. Het boeisel valt binnenwaarts. De voorsteven is gedubbeld waardoor het massieve aanzicht van dit onderdeel versterkt wordt. Het voorschip is gedekt tot aan de mast. In het ruim is een bun. De zwaarden zijn lang en smal. (MARDOC)
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Volume
17.65 ton (maat)
Werf & Eigenaar
Bouwjaar
Eigenaren
Oever, Gijsbert van den
Katwijk
Aankoop & Licentie
Verworven
kopie 1 januari 2018
Licentie
BY-SA