Bouwjaar

HD 279 [onbekend]

Identificatie
Type
Scheepsregistratie
Visserijnummer
HD 279
Titel
HD 279 [onbekend]
Nieuw nummer
Oud nummer
  • UK 233
Datum inschrijving
1942-11-16
Datum uitschrijving
1943
Objectnummer
CVR008551
Museum
Centraal Visserijregister
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40008551
Schip
Scheepstype
  • blazer (vaartuig)
    Nederlands vissersvaartuig dat in de tweede helft van de 19e eeuw is ontwikkeld rond het noorden van de Zuiderzee en de Waddeneilanden. Op het einde van de 19e eeuw werden ze ook gebruikt voor de visserij op de Maasvlakte en de Noordzee, op de Zeeuwse stromen en voor de Vlaamse kust. De blazer was een zwaargebouwd kielschip met een plat vlak en hoekige kimmen, een volle, zware romp, waarvan het achterschip gepiekt was. De voorsteven was gebogen en vallend, de achtersteven recht en vallend. In het ruim achter de mast was gewoonlijk een bun gebouwd. (aatned.nl)
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Breedte
4.65 m
Lengte
13.55 m
Volume
38.80 ton (maat)
Werf & Eigenaar
Bouwjaar
Eigenaren
1917  Woort, Meindert (1917-05-29)
Den Helder
Aankoop & Licentie
Verworven
kopie 1 januari 2018
Licentie
BY-SA