Datering
Maker

De Zeester

Viskoper motorsteilsteven met bunnen

Gedetailleerde beschrijving

Viskoper motorsteilsteven met bunnen. Kajuit in onderdelen, Hw1 mst -Motor, Hw1 mst, Schoorsteen, Hw1 mst, 2 luchtflessen, Hw1 mst, 1 Heklicht, Hw1 mst, 1 BB-licht incl. bak, -Hw1 mst; -1 SB-licht incl. bak, Hw1 mst; -Vloerdelen, Hw1 mst; -Losse leidingen, Hw1 mst; 1 deurtje vooronder, Hw1 mst. SCHEEPSTYPE: aalboot (steilsteven motorschroefschip met hulpzeil), gebruikt als visinkoopschip. MOTOR: 30 pk Kromhout 2 cyl. EIGENAARS (in chronologische volgorde) naam eigenaar/adres/plaats: Karel Zwaan, Kattenburgerkade, Amsterdam: 1916-1934; R. Jongman, Vollenhove: 1934-1980; Zuiderzeemuseum: 1980-heden. HISTORISCHE BIJZONDERHEDEN: Gegevens van kleinzoon H.J. Zwaan, Amsterdam: Grootvader Karel Zwaan kocht vis in rond de Zuiderzee (Den Oever, Makkum, Enkhuizen). Hij had een viswinkel op de Kattenburgerkade te Amsterdam. De vis van de aalboot werd verkocht op de De Ruyterkade. Hij heeft voor dat doel twee schepen laten bouwen de 'Zeester' en de 'Gesinus'. De 'Zeester' is gebouwd in 1916 in Zwartsluis. Gegevens van de heer Jongman, Vollenhove: In 1934 is het schip gekocht door R. Jongman. Deze had een palingrokerij aan de haven van Vollenhove. Met het schip kochten ze de paling op en in de bunnen bleef de aal levend. Bekend is dat het schip zeer zeewaardig was. Zo is, op de bewuste februaridag van de stormramp in 1953, de aalboot uitgevaren bij de Lemmer richting Amsterdam. Het water spoelde over het schip en als een ware onderzeeër bereikte het schip de overkant. De Lemmerboot moest echter omkeren naar de haven. Totaal kon er 12.000 pond aal mee vervoerd worden. Vroeger heeft er op het schip een mast gestaan met een hulpzeil. Tot 1977 is er aal vervoerd met dit schip.

Identificatie
Titel
De Zeester
Objectnummer
013897
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • steilsteven
    Aak met rechte voorsteven, oorspr. gebouwd voor gebruik in de kanalen van het veengebied in Groningen en vervoerde alles wat maar te krijgen was; het boeisel staat voor rechtop en valt bij de achtersteven iets naar binnen; het schip steekt vrij ondiep en is langgerekt van vorm; het roefje op de achterdek heeft aan weerszijden raampjes; kleinere exemplaren hadden een mast en kleine tuigage; wordt gebruikt voor zowel vrachtvervoer als in de chartervaart.
  • motorvaartuig
    Een vaartuig dat voor de voortstuwing over een verbrandingsmotor kan beschikken, het kan eventueel dus ook met spierkracht of door de wind voortbewogen worden. (debinnenvaart.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-8788
Werk
Breedte
300.0 cm
Lengte
1400.0 cm
Volume
20.2 ton (maat)
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • ijzer
    Fe. Dichtheid 7,86 kg/m3. Metaal dat in de bouw zeer veel is toegepast, vooral voor het opnemen van trekkrachten in verankeringen, trekstangen e.d.. Het heeft het nadeel dat het sterk kan corroderen (roesten), waarna door volumevermeerdering schade aan bouwdelen kan optreden. Ook gebruikt voor spijkers, hang- en sluitwerk, siersmeedwerk en vele andere doeleinden. In XVII werd vooral vanwege de taaiheid en buigbaarheid veel ijzer uit Zweden betrokken en als zodanig in bestekken vermeld.Kan ook worden gegoten in vormen. Gietijzer bevat 3-5 koolstof, is bros en kan geen trekkrachten opnemen. Smeedijzer bevat ongeveer 0,1 koolstof. IJzer met zeer weinig koolstof wordt staal genoemd.
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 5 augustus 1980
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Amsterdam
  • Vollenhove
  • Vollenhove
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Medewerker ZZM , Medewerker ZZM , Medewerker ZZM , Medewerker ZZM