Datering
Maker Firma G.S. v.d. Werf & Zonen (Franeker) Kromwal

Neptunus

Het Friese jacht is als scheepstype waarschijnlijk pas halverwege de 19de eeuw ontstaan als een variant van de Friese ronde schepen. De Friese jachten behoren tot de fraaiste schepen op de Friese wateren. Dankzij de geringe diepgang waren zij bij uitstek geschikt voor het zeilen op ondiepe meren. De bekende scheepsbouwer Eeltje Holtrop van der Zee (1823-1901) zou als eerste een dergelijk schip als plezierjacht hebben gebouwd. Het type lijkt op de boeier en de tjotter. Er wordt beweerd dat een Fries jacht in wezen een grote tjotter is, of een kleine boeier zonder kajuit. De eigenaren van deze schepen ontmoetten elkaar vaak bij wedstrijden in Grouw, Sneek en andere bekende watersportplaatsen. Daar kon gerekend worden op grote belangstelling. Veel schepen hadden grote zeilen en extra hoge masten om sneller te kunnen zeilen.

Gedetailleerde beschrijving

Documentatie Fries Jacht ‘Neptunes’ (ZZM 005520) Plezierjacht met tuig en toebehoren: Dit schip maakt deel uit een bestelling bij Ids van der Werf te Britswerd. In 1918 kreeg deze firma opdracht tot de bouw van drie 'houten ronde jachten, een boeier van 8.00 x 3.30 x 1.38 meter en twee 'tjotterjachten' van 6.00 x 2.85 x 1.15 meter. De opdrachtgever was P.B.W. Kersten, eigenaar van de Nederlandsche Wapenhandel, v/h Joh. Munts, te Amsterdam. In 1924 staat de laatste twee scheepjes vermeld in het Nederlandsch Jachtregister ANWB/KVNWV onder de namen 'Henriëtte' en 'Hermanna' van resp. W. de Hoop en A. Broeders, met in beide gevallen als thuishaven de Rotterdamsche Zeilvereeniging. Welk schip de Neptunus is, is onduidelijk. Volgens de heer Vermeer zou het jacht 'Hermanna' zijn geweest. De 'Neptunus' lag bij de familie Breedt Bruyn te Knollendam een schiphuis waar ze met staande mast in kon. Er was een schipper voor het onderhoud. Er werd elk weekeinde gezeild en er werden grote vakantietochten mee gemaakt. OUDE CODE: SM G 05 TYPE SCHIP: fries jacht SOORT SCHIP: pleziervaartuig. MOTOR: geen EIGENAARS (in chronologische volgorde): naam eigenaar: adres/plaats: data: Kersten, Amsterdam 1920- [?] 'Hermanna' A. Broeders Rotterdam voor 1924- 1929; C. Breedt Bruijn, Wandelweg 42, Wormerveer 1929- 1956 INFORMANTEN: Dr.Ir. J. Vermeer, 't Leantsje 25, Hemelum SCHEEPSTYPE: De oorspronkelijke betekenis van jacht is snelzeilend vaartuig. Mogelijk is het type ontstaan midden 19e eeuw en zou het eerst gebouwd zijn door Eeltje Holtrop van der Zee. Men vergelijkt Friese jachten enerzijds met boeiers en anderzijds met tjotters. Een fries jacht zou geen kajuit hebben, maar wel berghouten en een smal roer. VRIJE TEKST: brieven* zwaar gebouwd schip, onder waterlijn overijzerd; vertim- meringen:voordek; extra kiel en toegevoegde zetstukken op het bovenboeisel; handgenaaide zeilen: 2 grootzeilen, 3 fokken; oorspronkelijke roerversiering was niet meer aanwezig; lengte van de mast 10.50m

Identificatie
Titel
Neptunus
Objectnummer
005520
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • Fries jacht
    Open rond zeilvaartuig, in grootte en vorm een tussenvorm tussen tjotter en boeier. Kenmerkend is de rijke versiering. De tuigae is een bezaantuig. (MARDOC)Open of halfgedekt vaartuigje, met ronde vormen, behorend tot de groep der kromstevens. (debinnenvaart.nl)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-16156
Werk
Breedte
287.0 cm
Hoogte
116.0 cm
Lengte
604.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. Firma G.S. v.d. Werf & Zonen (Franeker) Kromwal (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • ijzer
    Fe. Dichtheid 7,86 kg/m3. Metaal dat in de bouw zeer veel is toegepast, vooral voor het opnemen van trekkrachten in verankeringen, trekstangen e.d.. Het heeft het nadeel dat het sterk kan corroderen (roesten), waarna door volumevermeerdering schade aan bouwdelen kan optreden. Ook gebruikt voor spijkers, hang- en sluitwerk, siersmeedwerk en vele andere doeleinden. In XVII werd vooral vanwege de taaiheid en buigbaarheid veel ijzer uit Zweden betrokken en als zodanig in bestekken vermeld.Kan ook worden gegoten in vormen. Gietijzer bevat 3-5 koolstof, is bros en kan geen trekkrachten opnemen. Smeedijzer bevat ongeveer 0,1 koolstof. IJzer met zeer weinig koolstof wordt staal genoemd.
  • touw
    Koord; bundel garen die eerst tot een draad gesponnen wordt, waarna meerdere draden tot een streng of kardeel worden geslagen. Meerdere kardelen bij elkaar vormen een touw.Zwaar koord, tenminste 6,35 mm in diameter, dat is gevormd door twee of meer strengen van natuur- of kunstvezel ineen te draaien. (Toegepaste Kunst Project, RKD)Een touw of koord is een middel om zaken bij elkaar te binden, of om trekkrachten over te brengen. In het laatste geval gebruikt men vaak een dikkere variant, kabel of zeel die bestaat uit ineengedraaide strengen. Dit zijn op hun beurt weer om elkaar heen gedraaide draden of vezels.
  • zeildoek
    Zeildoek (ongekeperd linnen of katoen) is een sterk weefsel dat kan worden gebruikt als schildersdoek of bedoekingsmateriaal. In het Engels heet het duck (eend) omdat het waterafstotend is.
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 2 juli 1956
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Britswerd
  • Wormerveer
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae , Picturae , Picturae , Picturae , Picturae , Picturae