Datering

Paneel van bedschot

Deze beschilderde panelen hebben gediend als bedschot. Op het middelste paneel is rechts een scheepshelling te zien. De herkomst is onbekend, maar het is goed mogelijk dat ze in de Zaanstreek zijn gemaakt. In een streek waar hout werd verhandeld, gezaagd en bewerkt, floreerde uiteraard ook de meubelproductie.

Beschilderd paneel in raamwerk. Geel gemarmerd schotwerk met groen gemarmerde profiellijstjes in bruin getamponeerd raamwerk; in smal lijstje opgelegde spiegel met ingezwenkte hoeken en beschilderd met een voorstelling van een zeegezicht van twee zeilende schepen, koopvaarder en visser, op volle zee.

Identificatie
Titel
Paneel van bedschot
Objectnummer
004583
Objectcategorie
Bouwfragmenten
Objecttype
  • beschilderd paneel
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-10018
Over
Onderwerpen
  • Zeegezicht
    Schilderij, schildering of paneel dat de zee, al dan niet gestoffeerd met schepen, tot hoofdonderwerp heeft.
Werk
Breedte
88.0 cm
Hoogte
71.0 cm
Diepte
4.5 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • grenenhout
    Grenenhout is een houtsoort dat afkomstig is van de grove den (Pinus silvestris) met roodbruine noesten en jaarringen, harsrijk, vrij duurzaam. Deze houtsoort is voornamelijk uit Scandinavië en de Oostzeelanden ingevoerd. Oorspronkelijk werd het aangeduid als vuren, doordat de grove den in Noorwegen furuen wordt genoemd. Het hout van de zilverspar (granen) wordt sinds de 17e eeuw in Nederland vuren genoemd, dat van de grove den grenen. Deze verwarrende naamsverwisseling dient bij het lezen van oude bronnen terdege in de gaten gehouden te worden. (Haslinghuis)
  • verf
    Iedere dispersie van een pigment in een oplosmiddel van water, olie of een andere organische stof. (AAT-Ned)
Techniek
  • Marmeren
    Het voorstellen van gepolijst marmer met schilderkunstige middelen zoals verf en vernis. Vaak zijn platen en stroken voorgesteld overeenkomstig de wijze van verwerken van echt marmer. Kleurbedoelingen en aderverloop zijn onbeperkt beheersbaar en te bereiken. Nederlandse handwerkslieden plachten in deze kunst uit te munten, getuige de lof die de Zweedse architect N. Tessin over hun marbrieren uitsprak (1687). Iets anders was de techniek waarop aan Hendrick de Keyser in 1612 en Cornelis de Graeff in 1628 octrooien werden verleend: marmersteen verkregen door het vermengen en in het vuur bakken van verscheyde verwen. Vgl. marmerstuc, stucco lustro. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Verworven
aankoop 4 januari 1954
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Eemnes
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae

Trefwoorden