Datering
Maker Onbekend

Portefeuille, vermoedelijk van Johannes Rosier te Anjum.

Portefeuille. Opschrift "J. Rosier / Anjum". Rood leer met papieren interieur. Aan twee zijden te openen. Aan beide zijden is de binnenkant voozien van twee stadsgezichten met steeds achter één hiervan een insteekvak. De stadsgezichten zijn voorzien van een onderschrift: 'auf dem Kreutzberg bei Berlin'; Frankfurt a/m' (2 maal) en 'Wien'. Aan één zijde is met een lint een inlegkatern ingebonden bestaande uit een kalenderblad met verschuifbare dag en maandaanduiding met aan de achterzijde een kledinglijst. Tussen de kalender en de kledinglijst een dubbelgevouwen blanco vel papier. De teksten zijn alle Duitstalig. In één van de insteekvakken een aantal brieven. (apart ingeschreven)
De brieven zijn apart ingeschreven onder de nrs. 2008-072; 2008-073; 2008-074 en 2008-075. Het zijn één brief aan Ids (Johannes) Rosier (1778-1810, schoolmeester & organist te Warga), twee brieven aan Johannes Rosier (1749-1809, chirurgijn & vroedmeester te Anjum), één brief aan Johanna Feenstra-Rosier (1821-1908) en één notitie van het huwelijk en de kinderen van Johanna Feenstra-Rosier en Jacob Feenstra.
De portefeuille is via mevrouw Titia Veen afkomstig van Johanna Rosier (Dokkum 1821-11-29 - Sneek 1908-12-31), dochter van Johannes Rosier (Anjum 1788-01-01- Sneek1855-03-06) en Antje Alles Klaver (Dokkum 1796-03-27 - Anjum 1826-05-28). Op 7 augustus 1845 trouwde zij met Jacob Feenstra (Sneek 1811-09-27 - 1902-02-25), zoon van de Sneker zilversmid Rudolphus Jacobs Feenstra. Uit dit huwelijk werden geboren: Aurelia Jakobs Feenstra (Sneek 1846-04-21 - ?); Johannes Jakobs Feenstra (Sneek 1847-05-29 - 1847-09-23); Anna Catharina Feenstra (Sneek 1848-10-19 - 1927-04-30); Rudolphus Jacobs Feenstra (Sneek1853-12-10 - 1893-11-18). Vermoedelijk is de portefeuille afkomstig van Johannes Rosier (1788-1855), de vader van Johanna.
Schenkster kreeg de portefeuille met de brieven van mevr. Titia Veen (1883-1972). Titia Elske Veen was een dochter uit het eerste huwelijk van Antonie Veen (Sneek 1849-02-01 - 1938-03-06) met Elisabeth van der Veen (Harlingen 1849-09-09 - Sneek 1886-12-05). Zijn tweede huwelijk was met Anna Catharina Feenstra, kleindochter van Johannes Rosier en waarschijnlijk degene die door vererving de portefeuille in bezit kreeg.

Identificatie
Titel
Portefeuille, vermoedelijk van Johannes Rosier te Anjum.
Objectnummer
FSM-2008-071
Objecttype
  • Portefeuilles
    Platte, vaak opvouwbare houders, met name diegene die groot genoeg zijn om papiergeld, credit cards, rijbewijs en dergelijke te kunnen bevatten, soms met een vakje voor munten. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000021062
Over
Onderwerpen
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)
  • Berlijn
  • Frankfurt
  • Wenen
Werk
Breedte
18.8 cm
Hoogte
12.5 cm
Diepte
2 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Papier
    Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)
  • Karton
    Type dun, stijf bordpapier, gemaakt van chemische pulp of lompen van goede kwaliteit. Gewoonlijk gebruikt voor kaarten, borden, afdrukmateriaal en dozen van hoge kwaliteit. Gebruik voor goedkoop bruin golfkarton waarnaar soms wordt verwezen als 'karton' de term 'golfkarton'. ()
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA