Datering
Maker Onbekend

Sierdoos, beschilderd in Hindelooper trant, met opschrift 'Elf en Dertigtocht 1934'

Sierdoos. Rechthoekig van vorm. Vier bolpootjes. Scharnierend deksel. Doos en deksel zijn beschilderd in Hindelooper trant: bloemen op rode achtergrond. Op het deksel het opschrift 'Elf en Dertigtocht 1934'.
De doos is een souvenir die werd uitgereikt na het volbrengen van de Elf en Dertigtocht.
De Elf en Dertigtocht was een 'reclametocht' op initiatief van de Friese Provinciale VVV. Zij hoopten hiermee het toerisme in de Provincie te stimuleren. De tocht werd breed aangekondigd in de Leeuwarder Courant maar ook landelijk. Zo staat in de Telegraaf van 17 maart 1934 de tocht als volgt aangekondigd: 'De Provinciale Friesche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer treft voorbereidingen voor een grootsche reclamecampagne voor „Mooi Friesland". In navolging van den traditioneelen „Elf Steden Tocht op schaatsen, worden thans rondritten georganiseerd langs de 11 steden en 30 gemeentehoofdplaatsen onder den naaam van „Elf en Dertig Tocht". leder, die dezen tocht vvil maken, kan dit doen tusschen 15 Juni en 15 September. Hij wordt vrijgelaten in de keuze van zijn transportmiddel, in het tijdstip waarop hij den tocht wil aanvangen, in den tijdsduur, waarin die wordt volbracht en in de route, welke hij wenscht te volgen. De tocht kan dus plaats vinden per auto. motorfiets, rijwiel, motorboot, zeiljacht of kano. Dit is mogelijk, omdat de 41 hoofdplaatsen door een dicht net van wegen en wateren zijn verbonden. ... Deze „Elf en Dertig Tocht", die gebouwd is op Friesche traditie, is bijna vijfhonderd kilometer lang. Hij voert den deelnemer door het uitgestrekte merengebied, langs zee en strand, door eenige duizenden hectares bosschen en heidevelden (de Friesche Veluwe) en door stadjes, beroemd om hun oud-Stedeschoon. Hij kan per auto in één dag worden volbracht. Doch wil men van al dit natuurschoon behoorlijk genieten, dan is het noodzakelijk, het „op zn elf en dertigst" te doen. Daarom doet men verstandig, als minimum-tijdsduur te stellen: per auto twee dagen, per fiets drie à vier dagen en per motorboot een week.' (Bron: De Telegraaf, 17-03-1934, p. 4. Geraadpleegd op Delpher op 07-06-2022, https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:110572034:mpeg21:p006). Voorafgaand aan de tocht waren er in mei speciale 'journalistenritten' om zo aandacht voor de tocht te genereren. Voor de oorlog werd de tocht elk jaar gehouden. Daarna nog slechts enkele keren.

Identificatie
Titel
Sierdoos, beschilderd in Hindelooper trant, met opschrift 'Elf en Dertigtocht 1934'
Objectnummer
FSM-1999-753
Objecttype
  • Sierdozen
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000016190
Over
Onderwerpen
  • Elf en Dertigtochten
  • Hindelooper schilderwerk
Werk
Breedte
9.5 cm
Hoogte
5.0 cm
Lengte
16.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA