Datering
Maker Gerrit Ooms

Scheepsmodel van een zeiljacht uit de Simoun-485-klasse.

Scheepsmodel van een zeiljacht uit de Simoun-485-klasse. Blokmodel. Schaal 1:30. Rondhouten en tuigage Het model heeft één metalen mast. De mast staat op de bodem van het schip en wordt gehouden door twee metalen zijstagen (geleid door zalingen) en een voorstag. Aan de mast worden twee zeilen gevoerd: een grootzeil (torentuig) en een stagfok. De fok wordt gehesen met een fokkeval die loopt door een houten blok aan de mast en is belegd op een klamp aan de zijkant van de mast. De hals van de fok is vastgezet op het beslag op het voordek waar ook de voorstag aan is vastgezet. De fokkeschoten lopen door schootogen (gestoken in gatenrails op de gangboorden) en liggen opgeschoten in de kuip. Het voorlijk van het grootzeil is geregen in een gleuf in de mast. De grootzeilval loopt door een gat in de top van de mast en is belegd aan een klamp aan de zijkant van de mast. Het onderlijk van het grootzeil is geregen in de metalen giek. De giek is aan de voorkant met een ring aan een mastbeugel bevestigd. Er is geen halstalie. De grootschoot loop door twee houten blokken aan de giek en door een ring op een overloop, en is belegd op een nagel die in deze overloop is gestoken. De val van het midzwaard loopt via twee ogen in de voorkant van de kuip naar achteren en is belegd op de overloop van de grootschoot. In het grootzeil de klasse aanduiding (letter S met pijl en de lengte aanduiding 4.85) en het zeilnummer H33. Op de top van de mast een blauwe windvaan. De blokken zijn van hout en zijn niet voorzien van lopende schijven. De romp. Rondspant. Scherpe voorsteven. Licht gebogen, zelflozende spiegel, die loodrecht op het water staat. De boot is uitgerust met een midzwaard. Het model van voor naar achter. Het voordek loopt naar achteren omhoog en fungeert zo als buiskap. Op het voordek het beslag waaraan de fokkehals en de voorstag zijn bevestigd. Achter het voordek de kuip. De voorwand van de kuip is gebogen. De mast staat los van deze voorwand. Achter de mast een sleuf in de kuipvloer, waardoor het midzwaard omhoog steekt. Voor het midzwaard is geen zwaardkast. De vloer in het voorste deel van de kuip is geheel hoger dan de vloer in het achterste deel van de kuip. Achter de midzwaardgleuf de overloop van de grootschoot. Het is een stang die dwarsscheeps geplaatst is tussen de boorden. In het achterste (lage) deel van de kuip een langsscheepse balk. In de spiegel twee zelflozers. Het roer hangt aan de spiegel. Het onderste deel van het roer is van metaal en scharniert in het bovenste deel. Het roer heeft een houten helmstok, die aan de voorkant is voorzien van een joystick. Kleuren: De romp is blauw (ook het onderwaterschip). Het voordek is blauw. De gangboorden en de kuip zijn wit. Het roer is bruin en metaalkleurig. De metalen delen (rondhouten, midwaard, roerblad en overloop) zijn ongeverfd. Accessoires: tijdelijke stander.
Afmetingen van de Simoun-485-klasse: lengte 4.85 m, breedte 1.77 m., zeiloopervlak grootzeil 9.8 m², fok 4.3 m², spinnaker 17 m². De romp is van polyester en de rondhouten zijn van metaal. De Simoun-485 is in 1968 ontworpen door de fransman S.A. Gouteron. In de jaren 70 zijn er duizenden van gebouwd, maar daarna zakte de markt in en ging de werf failliet. Twee mallen kwamen terecht in Nederland en Zwitserland. Daar is de klasse nog steeds actief. Het is een echter wedstrijdboot: trapeze, spinnaker, planerende romp, afgeronde boorden, uitgebreide trimmogelijkheden. De Simoun-485 is in Nederland nooit in spectaculaire aantallen op het water verschenen. De Simoun-485 met zeilnummer 33 komt in de lijsten van deelnemers aan de Sneekweek niet voor. Wedstrijden voor de Simoun-485-klasse waren er bij de Sneekweken van 1977-1933 en in 1991. Gemiddeld verschenen er 11 deelnemers aan de start. In Sneek waren het Theo Wams en B. Onstwedder die in deze klasse voeren. Gerrit Ooms. Geboren 23 juli 1920 te Heerenveen. Verhuisde in 1923 naar Sneek. Beroep: aannemer in de wegenbouw. In zijn vrije tijd zeilde Gerrit Ooms. Eerst in een kan, vanaf 1948 in een Zomerweeldejacht, vervolgens in een kajuitjachten, een regenboog (nr. 70). Op hogere leeftijd voer hij in een motorkruiser. De overgrootvader van Gerrit Ooms was scheepsbouwer te Hoogeveen. Die bouwde zogenaamde Hoogeveense pramen. Het eerste model dat Gerrit Ooms maakte was van zo'n Hogeveense praam. Vervolgens maakt hij modellen van een regenboog en van ronde jachten. De tekeningen van de ronde jachten haald hij uit het boek van T. Huitema over Ronde en Platbodemjachten. De secretaris van de NNWB verschafte Ooms de tekeningen van de modernere zeiljachten. Het leidde tot het idee van alle jachten die ooit aan de Sneekweek hadden mee gedaan een model te maken. Het werd een verzameling van 52 modellen (inv.nr. 1998-279 t/m 1998-230).
literatuur: - Elisabeth Spits, Wat zeilt daar? (Eemdijk, 1998), pp. 68-69 - Jaarboek Fries Scheepvaart Museum 1998, p. 27

Identificatie
Titel
Scheepsmodel van een zeiljacht uit de Simoun-485-klasse.
Objectnummer
FSM-1998-321
Objecttype
  • Scheepsmodellen
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
  • Modellen
    1. Een nabootsing op kleine schaal van een object, vaak bedoeld als leer- en illustratiemateriaal. 2. Vormvoorbeeld om te kopiëren of als bron van inspiratie, bijvoorbeeld een ontwerptekening in een modellen- of voorbeeldboek. 3. Twee- of driedimensionale weergave op schaal van een te vervaardigen object, gemaakt door een kunstenaar ten behoeve van zijn opdrachtgever. (Religieus Erfgoedthesaurus)Weergaven of kopieën van een object die groter of kleiner zijn dan de feitelijke grootte van het weer te geven object, en waar bij de vervaardiging de exacte onderlinge verhoudingen zijn gehandhaafd. Een schaalmodel is meestal kleiner dan het origineel en wordt gebruikt ter illustratie van het object, als speelgoed of verzamelobject, of als hulpmiddel bij het construeren van het object op volledige grootte. Schaalmodellen kunnen één- of tweedimensionaal zijn. Schaalmodellen worden meestal vervaardigd op basis van een standaardschaal voor het betreffende product. Zo bestaat voor modeltreinen de populaire H0-schaal (schaal 1:87), voor scheepsmodellen is een schaal van 1:500 gangbaar en bij meubilair voor een poppenhuis een schaal van 1:12. (AAT)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000016151
Over
Onderwerpen
  • Simoun-485-klasse
Werk
Breedte
6.3 cm
Hoogte
31.0 cm
Lengte
16.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Gerrit Ooms
Datering
Materiaal
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
  • Metaal
    Alle leden van een grote groep stoffen die meestal een kenmerkende glans vertonen. Het zijn goede geleiders van elektriciteit en warmte, ze zijn ondoorschijnend, kunnen smelten en zijn meestal pletbaar of kneedbaar. (Project Fotografie)Any of a large group of substances that typically show a characteristic luster, are good conductors of electricity and heat, are opaque, can be fused, and are usually malleable or ductile. (Project Fotografie)Een metaal is een materiaal dat in vaste vorm kristallijn is, ondoorzichtig, smeedbaar, pletbaar en een goede geleider van warmte en stroom. (Conservation Dictionary)
  • Textiel
    Textiel is letterlijk 'al wat geweven is'. Het woord is afgeleid van het Latijnse woord 'texere' dat weven betekent. (Wikipedia)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden