Bouwjaar
Werf Welgelegen Alkema (Makkum)

WL 15 Drie Gebroeders

Identificatie
Type
Scheepsregistratie
Visserijnummer
WL 15
Titel
WL 15 Drie Gebroeders
Nieuw nummer
Oud nummer
  • WL 15
Datum inschrijving
1918-10-12
Datum uitschrijving
1929
Objectnummer
CVR027413
Museum
Centraal Visserijregister
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40027413
Schip
Scheepstype
  • Lemmeraak
    Nederlands vissersvaartuig genoemd naar de Friese stad Lemmer. Het werd gebruikt voor de visserij op de Zuiderzee met staande netten, kuil en sleepnetten en met hoekwant. Zij vervoerden ook mosselzaad naar Zeeland en werden daar eveneens gebruikt voor de mosselkweek en het transport van mosselen naar België. De kop was vol en hoog, het achterschip lager en rechter. Het was op een kiel gebouwd. De eerste Lemmeraak werd in 1876 te Lemmer gebouwd. Na 1870 werd een aantal schepen tot jacht verbouwd. (aatned.nl)
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Breedte
4.50 m
Lengte
13.00 m
Holte
1.00 m
Volume
7.06 ton (maat)
Werf & Eigenaar
Werf
  1. Welgelegen Alkema (Makkum)
Bouwjaar
Eigenaren
Nauta, K.W.
Dokkum
 
Bary, W.C.
Dokkum
Aankoop & Licentie
Verworven
kopie 1 januari 2018
Licentie
BY-SA