Bouwjaar
Werf Duivendijk (Tholen)

BRU 48 Augustus

Identificatie
Type
Scheepsregistratie
Visserijnummer
BRU 48
Titel
BRU 48 Augustus
Nieuw nummer
Datum inschrijving
1911-10-17
Datum uitschrijving
1926
Objectnummer
CVR002681
Museum
Centraal Visserijregister
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/cvr-cvr-40002681
Schip
Scheepstype
  • hoogaars
    Nederlands platboomd vaartuig vooral in Zeeland gebruikt voor de visserij en lokale vrachtvaart. Het schip heeft een druppelvormig, recht of gebogen vlak en overnaadse zijden. Beide stevens zijn recht en sterk vallend.Nederlands platboomd vissersvaartuig dat vooral gebruikt werd voor de oester- en mosselkweek in Zeeland, de garnaalvisserij in de zeegaten, de visserij en het transport van visserijproducten in Zuid-Holland en in België. Het vlak van de hoogaars is druppelvormig met de ronde kant naar voren. Het voorschip steekt dieper dan het achterschip. Beide stevens zijn recht. De voorsteven is sterk hellend, de achtersteven veel minder. De zwaarden zijn lang en smal. (MARDOC)
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Breedte
4.41 m
Lengte
13.83 m
Holte
1.70 m
Werf & Eigenaar
Werf
  1. Duivendijk (Tholen)
Bouwjaar
Eigenaren
Claer, Anthonius de
Bruinisse
Aankoop & Licentie
Verworven
kopie 1 januari 2018
Licentie
BY-SA