Datering
Maker Scheepswerf Stein (Assendelft)

Assendelfter schuit

Assendelfter schuit, familie van de Noord-hollandse tweepunters. Een open scheepje, bestaande uit een vlak en een boord. Voor en achter een plecht en een klein doftje voor de midden. Een vlak scheepje. Voorkant loopt hoger op dan de achterkant. De grootste breedte is bij de 3e spant. Gebruikt om melkbussen te vervoeren over de smalle slootjes rond Assendelft.

Gedetailleerde beschrijving

Assendelfter schuit, familie van de Noord-Hollandse tweepunters. Een open scheepje, bestaande uit een vlak en een boord. Voor en achter een plecht en een klein doftje voor de midden. Een vlak scheepje. Voorkant loopt hoger op dan de achterkant. De grootste breedte is bij de 3e spant. Gebruikt om melkbussen te vervoeren over de smalle slootjes rond Assendelft. Het vlak is in dwarsrichting recht en bestaat uit twee delen. De naden zijn recht. De bodem is nog gedeeltelijk met blik beslagen. Achter is er een klein schegje aangebracht. Deze steekt iets onder de horizontale lijn van het vlak uit, is iets vissend, en loopt in één lijn achter met de achtersteven. De zijden bestaan uit twee planken. Over de 3e en 4e spant overlappen deze elkaar. De voorste plank loopt over het achterste. Op hartscheuren zijn stroken blik aangebracht. De voorsteven is rechthoekig van doorsnede. De zijden komen voor tegen de steven zonder sponning. De steven staat op het vlak. De voorplecht bestaat uit twee gedeeltes. Het voorste gedeelte, overdwars geplaatst, steekt iets boven zijde uit en is enigszins rond van boven afgeschaafd. In het midden is een gat voor het doorsteken van een landvast. Aan de achterkant is een half ronde opening. Hiertegen is een klamp, van zijde naar zijde geplaatst. Deze steekt boven de plecht uit en is rond in het midden uitgehaald. Hierachter is het tweede gedeelte van de plecht welke tot de eerste spant loopt. Dit deel ligt overdwars en is vrij breed. het ligt gelijk met de bovenkant van de zijde. Achterschip is identiek als voorschip geconstrueerd. Aan de voorkant van de plecht is een gedeelte weggezaagd zodat er een inham ontstaat. Voor de spant is er een extra steun aangebracht in de vorm van een afgerond plankje tegen zijde en spant. Er zijn in totaal 6 spanten. 1 Voor, 1 doft, 4 achter. De spanten zijn met houten pennen, ook boven de waterlijn, bevestigd. De 1ste spant steekt boven het boord uit. Deze is aan de buitenkant afgerond. Het tussenstuk op de bodem is niet aanwezig, is verdwenen. Tegen 1ste spant is een horizontale klamp aan de achterkant geplaatst. Hierdoor krijgt deze spant voldoende stevigheid. Deze spant werd benut om er een stok vanaf de wal tegen te plaatsen, zodat dit bootje zo kon worden voortgeduwd, het 'trullikken' of 'wegeren'. Achter steekt de 6e spant ook uit voor hetzelfde doel. Aan BB is deze echter verdwenen. De spanten staan tegenover elkaar en zijn met vulstukken over de bodem verbonden. Bij 5e en 6e spant is deze verdwenen. Het vlak is gekespt. Er is voor en achter geen kesp, mogelijk verdwenen. Voor en in het midden een hoosgoot. De doft is ingelaten om een spantkop. In het midden staan er twee latjes naar de bodem om het doorbuigen tegen te gaan. Het scheepje is geheel geteerd. OUDE CODE: SM D 07 VERWERVING:; Geruild voor het schilderen van een kaaspers. OUDE CODE: SM D 07; VERWERVING:; Geruild voor het schilderen van een kaaspers.; Adres: Zuid-Spierdijkerweg 30 Adres: Zuid-Spierdijkerweg 30

Identificatie
Titel
Assendelfter schuit
Objectnummer
013880
Objectcategorie
Vaartuigen
Objecttype
  • boot (boeren, schippers, vissers)
    In het algemeen te gebruiken voor vaartuigen die kleiner en minder zeewaardig zijn dan schepen en meestal niet zijn ontworpen om grote open wateren over te steken. (AAT-Ned)A vague term loosely applied to a vessel of any type, form or construction considered too small to be a ship.Such vessels vary considerably in construction and form, and are used for a variety of purposes. The term is generally applied to undecked vessels, and has connotations of unseaworthiness, unsuitability for independent operation, portability and/or unsophisticated construction.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-8868
Werk
Breedte
120.0 cm
Lengte
500.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Maker
  1. Scheepswerf Stein (Assendelft) (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • eikenhout
    Eiken is het hout van de Quercus robur. Het hout is hard en goed bestand tegen water. Het is in Noord-Europa op grote schaal gebruikt in de bouw, voor schepen, meubels en panelen. (Conservation Dictionary)Eikenhout is het hout van de eikenboom. Eikenhout is een zeer duurzame houtsoort met wijde poriën, en met brede glinsterende spiegels wanneer het dosse gezaagd is. Het is belangrijk materiaal voor balken, kappen, kozijnen, deuren, betimmeringen e.d.. Tot in de 17e zeer algemeen toegepast, tegenwoordig door schaarste kostbaar en als timmerhout vrijwel geheel door naaldhout verdrongen. Het laat zich goed besnijden en is daarom geschikt voor het maken van meubels. Voor betimmeringen gebruikte men graag wagenschot en gekloofde planken. Eikenhout werd doorgaans aangeduid naar de plaats van herkomst of naar de doorvoerhaven: bv. Deventer hout, Zutphense planken, Hasselts hout (aangevoerd langs de Overijsselse Vecht), Rijns eiken, Wezels hout (langs de Lippe, Ruhr en Rijn aangevoerd), Brabants hout. Noords eikenhout kwam uit Noord-Duitsland en de Oostzeelanden. In Oost-Nederland werd veel inlands eiken verwerkt. Thans is er in hoofdzaak Frans, Westfaals en Slavonisch eiken in de handel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Verworven
schenking 25 juli 1980
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Assendelft
  • Spierdijk