Datering
Maker onbekend

Hoogaarsen en Lemmerhengsten

De Lemmerhengst ARM 2 en de hoogaarsen ARM 4, ARM 29, ARM 46 en ARM 50 in de haven van Veere. Links een motorsleepboot en een werkschuit.

Identificatie
Titel
Hoogaarsen en Lemmerhengsten
Objectnummer
F023395
Objectcategorie
Fotocollectie
Objecttype
  • prentbriefkaart
    Briefkaarten met een picturale afbeelding aan een kant. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-40804
Over
Onderwerpen
  • Hoogaars
    Nederlands platboomd vissersvaartuig dat vooral gebruikt werd voor de oester- en mosselkweek in Zeeland, de garnaalvisserij in de zeegaten, de visserij en het transport van visserijproducten in Zuid-Holland en in België. Het vlak van de hoogaars is druppelvormig met de ronde kant naar voren. Het voorschip steekt dieper dan het achterschip. Beide stevens zijn recht. De voorsteven is sterk hellend, de achtersteven veel minder. De zwaarden zijn lang en smal. (MARDOC)Nederlands platboomd vaartuig vooral in Zeeland gebruikt voor de visserij en lokale vrachtvaart. Het schip heeft een druppelvormig, recht of gebogen vlak en overnaadse zijden. Beide stevens zijn recht en sterk vallend.
  • Lemmerhengst (vaartuig)
    Een type hengst, ook wel jachthengst genoemd, ontstaan uit een kruising van de hengst met de Lemmeraak. Voor het eerst gebouwd in 1899 te Kruispolder. Het was een platboomd schip met boven het vlak een ronde spantvorm. (aatned.nl)
  • Werkschip
    Vaartuig, met eigen voortstuwing, dat gebruikt wordt om werkzaamheden in of langs het water uit te voeren. (debinnenvaart.nl)
  • Sleepboot
    Vrij kleine, krachtige schepen, die worden gebruikt om schepen op zee en dekschuiten te slepen, of om te assisteren in en rond een haven, bijvoorbeeld bij het aanleggen. Gebruik 'duwboten' voor koopvaardijschepen die hele groepen dekschuiten slepen. (aatned.nl)A service craft built to provide an independent source of propulsion for other vessels, specifically for those disabled by breakdown, those built as dumb vessels, and for sailing vessels becalmed by lack of wind or short of a crew. Although once propelled by oars or sweeps, steam and later diesel power were adopted at the earliest possible date on grounds of efficiency. Tugs may be divided into those optimised for manoeuvrability within harbours and those incorporating power for long-distance towing. The former commonly formerly used paddles, but now regularly incorporate specialised power transfer systems (Schneider propellers and Kort nozzles) operating under automatic control. Both types may be fitted with firefighting equipment and/or helicopter platforms
  • Havengezicht
    Voorstellingen met havens aan zee of in een rivier als hoofdonderwerp. (MARDOC)
Vervaardiging
Maker
  1. onbekend ()
Datering
Aankoop & Licentie
Verworven
schenking
Licentie
BY-SA
Locaties
  • Bastion 4, Veere
  • Bergen (Noordholland)
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
d/Arch

Trefwoorden