Datering
Vervaardiger Johannes Marius ten Kate

Een bezoek aan het Louvre, Parijs

Een bezoek aan het Louvre, Parijs We kijken naar de sculpturenzaal in de Sully vleugel van het Musée du Louvre in Parijs met op de voorgrond het beroemde marmeren beeld de Venus van Milo. Naar dit symbool van eeuwige schoonheid kijken twee jonge vrouwen gekleed in Volendamse streekdracht. Of kijken ze juist langs het beeld heen, naar een verderop staand beeld van een mannelijke Adonis? De linker draagt over haar muts (=hul) een zogenaamd ‘hullehoedje’ of ‘opknappertje’. De andere heeft zo’n hoedje in haar hand. Ze worden gade geslagen door een oudere Volendamse vrouw die een boomhul draagt en haar man gezeten op een stoeltje. Achter hen zit een bewaker/suppoost van het Louvre herkenbaar aan de pet met rode streep. Een dergelijke bewaker zien we ook terug op een van de foto’s van de zaal met de Venus van Milo. Zie hiervoor diverse prentbriefkaarten. In 1881 maakte Johannes Marinus ten Kate een studiereis naar Parijs, waar hij onder invloed kwam van het impressionisme. Het lijkt mij zeer aannemelijk dat de kunstenaar tijdens deze studiereis één van de belangrijkste musea ter wereld – het Louvre - bezocht. Wellicht mede ingegeven door de vele publiciteit rond de “Venus van Milo” in 1880 waaronder de polemiek rond het door een rijke Amerikaan bestelde kopie van het beeld

Uitgebreide beschrijving

De sculpturenzaal in de Sully vleugel van het Musée du Louvre in Parijs met op de voorgrond het beroemde marmeren beeld de Venus van Milo met daarvoor twee jonge vrouwen gekleed in Volendamse streekdracht. Rechts achter het beeld staat een man met baard en pet. Links van de jonge dames een man en vrouw zittend op een stoel, de man heeft een paraplu in zijn hand en zijn hoed ligt naast hem op de grond. Het schilderij is ro. gesigneerd.

Identificatie
Titel
Een bezoek aan het Louvre, Parijs
Objectnummer
B002113
Objectcategorie
Schilderkunst
Objecttype
  • schilderij
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-114583
Over
Trefwoorden
  • klederdracht
  • reiziger
    Zij die zich bezighouden met reizen. (AAT)
  • Volendam
Werk
Breedte
50 cm
Hoogte
75 cm
Diepte
6 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Vervaardiger
  1. Johannes Marius ten Kate
Datering
Materiaal
  • olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
  • paneel (oppervlak)
    Afzonderlijke delen, segmenten of verdelingen van een oppervlak, vooral wanneer ze dieper liggen dan of uitsteken boven het algemene niveau, of omgeven zijn door een lijst of rand. Algemeen op muren, plafonds en deuren en ook op meubelstukken. (AAT-Ned)
Techniek
  • geschilderd
    Schilderen: oppervlakkige behandeling, bestaande uit het aanbrengen van één of meer verflagen.
Verwerving en licentie
Verworven
bruikleen 7 oktober 2018
Copyright
BY-SA
schilder, tekenaar

Johannes Marius ten Kate

Amsterdam, 26 december 1859 – Den Haag, 15 oktober 1896
Lees meer
RKD