Datering
Maker Onbekend

Reproduktie van een ansichtkaart met zicht op de Eewal te Woudsend

Ingelijste reproductie van een ansichtkaart. Gezicht op de eewal in Woudsend. Het beurtschip 'Stad Sloten' passeert juist de brug. Aan de kade een afgemeerd skûtsje. Opschrift: 'Woudsend / Eewal'.
De reproductie is geschonken door de 'Stichting Woudsend Anno 1816'. Deze stichting werd in 2004 opgericht na de opheffing van de Onderlinge schadeverzekeringmaatschappij Woudsend Anno 1816. In 1816 werd te Woudsend de Onderlinge brandwaarborgmaatschappij Woudsend Anno 1816 opgericht. Deze maatschappij was bedoeld voor het verzekeren van brandschade bij agrarische bedrijven. De eerste verzekerde was Hylke W. Visser wiens boerderij 'Arbeid en Moeite' te Ypecolsga hierom de toepasselijke bijnaam 'de Eersteling' kreeg. Tot de opheffing van de Onderlinge schadeverzekeringmaatschappij Woudsend Anno 1816, in december 2004, zijn de leden steeds bediend vanuit het dorp Woudsend. In 2004 werd de portefeuille overgedragen aan Woudsend verzekeringen, thans een onderdeel van Fortis Verzekeringen Nederland N.V.. In het Fries Scheepvaart Museum bevind zich het interieur van de opkamer van boerderij 'de Eersteling' te Ypecolsga.
De foto komt overeen met die op ansichtkaart nr. FSM002009648 in de fotocollectie.

Identificatie
Titel
Reproduktie van een ansichtkaart met zicht op de Eewal te Woudsend
Objectnummer
FSM-2008-056
Objecttype
  • Reproducties
    Wordt gebruikt voor kopieën van kunstafbeeldingen, kunstobjecten of andere gewaardeerde afbeeldingen of objecten, die zijn gemaakt zonder de bedoeling te misleiden; heeft betrekking op kunstafbeeldingen, ook fotografische reproducties; duidt op een meer precieze en getrouwe imitatie dan de term 'kopieën (afgeleide objecten)'. Gebruik de term 'vervalsingen' als er sprake is van misleiding.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000021050
Over
Onderwerpen
  • Woudsend
  • Beurtschepen
    Binnenvaartuig dat op geregelde tijdstippen een vaste dienst onderhoudt tussen twee of meer havens voor het vervoeren van vracht en/of passagiers. (MARDOC)
  • Skûtsjes
    Oorspronkelijk kleine Friese tjalken met een lengte tot circa 12 meter. De naam wordt tegenwoordig ook gegeven aan grote vrachttjalken die jaarlijks deelnemen aan het skûtsjesilen. (MARDOC)Zeilend, stalen kanaalscheepje met ronde vormen en kromme steven, sterk naar binnenvallend boeisel op voor- en achterschip, breed berghout met stuiten, gaffeltuig met de fok op een botteloef, uitgerust met een zogenaamde onderstijker voorzien van een wegerij, diepverzonken roef. Bij lengtes van 12 tot ruim 14 meter vaak rond de 3,3 meter breed. De grotere maten tot ca. 18 x 4,2 m. De holte bedroeg over het algemeen niet meer dan 1,2 meter. (De Binnenvaart)
  • Verzekeringsmaatschappijen
Werk
Breedte
27.3 cm
Hoogte
19.3 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Papier
    Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. Van Dale)Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.
  • Hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden