Datering
Maker Onbekend

Anonymus - Scheepsportret van het kofschip Drie Gezusters.

Schilderij. Olieverf op koper. Scheepsportret. Centraal een tweemast kofschip dat schuin aan de wind van de beschouwer weg zeilt. Aan de bezaanmast een bezaan-gaffelzeil. Aan de grote mast een gaffel-grootzeil en twee ra-topzeilen en voorts een fok en twee kluivers. In de bezaanmast een rood-wit-blauwe vlag en in de grote mast een wimpel (wit met rode rand). Op het achterschip de naam: "3 Gezusters". Rechts op de achtergrond de haven van Harlingen: havenhoofden met vuurbaken en geheel rechts de kerk. Links op de achtergrond een aantal andere zeilschepen. Op een goudkleurige banderol onder de voorstelling de tekst: "Drie Gezusters cap. R.B. Mulder".
Het kofschip Drie Gezusters is in 1827 gebouwd. Het mat 81 lasten (152 ton). Eerste eigenaar was S.L. Spannenburg te Harlingen. Kapiteins waren Pyter Pyters Dijkstra (van 1827 tot en met 1841), B.D. de Groot (1842 tot en met 1851, Roelf Bronnes Mulder uit Nieuwe Pekela (1854 tot en met 1859), Geert A. Oldenburger uit Nieuwe Pekela (1860 tot en met 1863), (Roelf Mulder en Geert Oldenburger waren zwagers) H. Boswijk uit Nieuwe Pekela (1864 tot en met 1874), J. Fluchmacher (1875-1878), H.H. de Boer (1879) en J. Holstein (1880 tot en met 1882). In 1882 is de kof Drie Gezusters verkocht en als lichter te Terschelling gebruikt. Pyter Pyters Dijkstra is geboren te Schraard 5 jan. 1790 en overleden in 1848. Hij trouwde (eerste maal) met Geertruy Vettevogel (geboren Harlingen 11 juni 1795 en overleden in augustus 1830 of 1831). Hij trouwde (tweede maal) met Neeltje Rienks Dirks (geboren Amsterdam 24 juni 1807). Pyter Dijkstra werd lid van het Weldadig Zeemansfonds te Amsterdam op 15 december 1829. Hij was met de vlagnummers 165 (tot 1836) en 97 (na 1836) effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop, waarvan hij op 30 mei 1826 lid werd op voordracht van de heer J. Rodenhuis te Harlingen. De archieven van Zeemanshoop noemen hem de gezagvoerder van de Drie Gezusters, maar nu met als reder B. Visser en Zoon te Harlingen. Pyter Dijkstra behoorde tot de groep van negen leerlingen die op 7 december 1818 hun opleiding begonnen aan de toen opgerichte Zeevaartschool te Harlingen onder leiding van de pas benoemde Pieter Kallenborn. B.D. de Groot was eveneens lid van Zeemanshoop en wel met de nummers 673 (tot 1854) en 310 (na 1854). Hij werd lid van het college op 2 april 1844 op voordracht van P. Huidekoper. Ten tijde van de inschrijving waren hij en zijn vrouw 26 respectievelijk 30 jaar. In 1858 was het schip van de reder Hubert Jans te Harlingen. Het schip was ingeschreven bij het Zeemanscollege Voorzorg te Nieuwe Pekela onder nummer 69 (De witte wimpel is de verzekeringsvlag). Bovendien was het schip in 1868 ingeschreven bij het zeemanscollege Zeemansvoorzorg van Harlingen (nummer 3). Ook de andere kapiteins waren lid van Zeemansvoorzorg te Harlingen (Oldenburger onder nr. 7, Boswijk onder nr. 3, Fluchmacher onder nr. 76, Holstein onder nr. 85). Kapitein Roelf Bronnes Mulder. Geboren te Nieuwe Pekela (huis 215) op 3 sept. 1828 en overleden aldaar op 18 sept. 1859. Mulder voer vanaf 1847 als "buitenvaarder" en kreeg daarom van 1847-1852 jaarlijks vrijstelling van militaire dienst (Nationale Militie). Mulder is op 23 sept. 1852 getrouwd met Gerberdina Oldenburger (1828-1908). Hij werd daarmee de zwager van Geert Oldenburger die hem opvolgde als kapitein op de drie gezusters in 1860.
literatuur: - Horst Menzel, Smakken, Kuffen, Galioten, Drei fast vergessene Schiffstypen des 18. und 19. Jahrhunderts (Hamburg, 1997) - Abraham Westers, Een mooi stuk. Harmonicaprent voor een Veendammer echtpaar uit 1854, in: Veenkoloniale Volksalmanak, nr. 16 (2004), p. 50-52. - De Gescheidenis van het College Zeemanshoop 1822-1972 (Amsterdam, 1972), p. 82

Identificatie
Titel
Anonymus - Scheepsportret van het kofschip Drie Gezusters.
Objectnummer
FSM-2000-198
Objecttype
  • Schilderijen
    Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten.Geschilderde voorstellingen op panelen of opgespannen doek, meestal van draagbaar formaat. Vooral te onderscheiden van 'muurschilderingen' en 'verluchtingen' in manuscripten. (AAT-Ned)
  • Scheepsportretten
    Getekende en/of geschilderde afbeelding van een schip; dergelijke 'kapiteinsprenten' (meestal een waterverftekening) werden vooral in de 19e eeuw dikwijls gemaakt op bestelling van kapiteins of reders.
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000017276
Over
Onderwerpen
  • Kofschepen
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
  • Harlingen
Werk
Hoogte
76 cm
Lengte
96 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Onbekend
Datering
Materiaal
  • Olieverf
    Een verfstof waarin drogende olie als drager voor het pigment fungeert. (AAT-Ned)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA

Trefwoorden