Datering
Maker Cornelis Hendrik Peters

C.H. Peters - pentekening, gezicht op de hoek Kleinzand - Jousterkade te Sneek.

Pentekening. Gedeeltelijk ingekleurd en opgewerkt met wit. Stadsgezicht: hoek Kleinzand (westzijde) en Jousterkade. Het hoekpand heeft een trapgevel. Rechts op de voorgrond zijn een man en een vrouw getekend.
Cornelis H. Peters (1846-19..). Bouwkundige, opzichter bij de bouw van de R.K. kerk te Blauwhuis, direkteur van de gasfabriek van Bolsward, opzichter in 1869 bij de bouw van de R.K. kerk te Sneek. Leerling van dr. P.J.H. Cuypers en later Rijksbouwmeester en als zodanig ontwerper van vele postkantoren. In 1865-1866 in Sneek leerling van A. Breunissen Troost, die in 1864 voor Willem Hendrik Veen het monumentale herenhuis ontwierp dat het afgebeelde huis met trapgevel verving.
Literatuur: - Sible de Blaauw, De Sint Martinuskerk te Sneek (Leeuwarden, 1984). - P. Karstkarel, Rienk Terpstra en Ab Warffemius, Nicolaas Molenaar Sneek 1850 - Den Haag, 1930. - Sneeker Nieuwsblad 18 dec. 1987.

Identificatie
Titel
C.H. Peters - pentekening, gezicht op de hoek Kleinzand - Jousterkade te Sneek.
Objectnummer
FSM-G-238
Objecttype
  • Pentekeningen
    Tweedimensionaal beeldend werk, waarbij de voorstelling is getekend met pen en inkt.
  • Tekeningen
    Tweedimensionaal beeldend werk, waarbij de voorstelling, voornamelijk in lijnen, direct op de drager is getekend, met potlood, tekenstift, krijt, houtskool, pen, penseel of ander materiaal. (Religieus Erfgoedthesaurus)
  • Stadsgezichten
    Moderne benaming voor een conceptie die in de renaissance opkwam. Van invloed waren de perspectiefstudie uit die periode van b.v. Serlio, en tuinaanleg zoals van Bramante. In de barok wordt de stad gezien als een interieur, zodat de opbouw van straten, pleinen en wijken wordt waargenomen met betrekking tot verschillende elementen. Dat zijn de begrenzing, de afsluiting (straatwanden, bochtig of strak verloop, voorsprongen, overbouwing door luchtbruggen enz.) dan wel openingen (perspectieven, vergezichten). Men spreekt van een gesloten en een open stadsbeeld. Het eerste was vooral eigen aan de m.e. steden en werd in de renaissance met opzet vooral esthetisch gecultiveerd. Het open stadsbeeld is daarentegen uit op verre horizonten, zoals in de slotpleinen van Versailles en Karlsruhe en op het Place de la Concorde te Parijs. Sinds c. 1900 zijn in veel landen stedelijke verordeningen uitgevaardigd voor de bescherming van het stadsbeeld. De Nederlandse Monumentenwet van 1961 opende de mogelijkheid een stadsgezicht te beschermen. (Haslinghuis)
Persistente URL
http://hdl.handle.net/21.12111/fsm-collect-1000010444
Over
Onderwerpen
  • Kleinzand
  • Jousterkade
  • Sneek
Werk
Breedte
cm
Hoogte
19.0 cm
Lengte
26.5 cm
Museum
Fries Scheepvaart Museum
Vervaardiging
Maker
  1. Cornelis Hendrik Peters
Datering
Materiaal
  • Papier
    Refers generally to all types of thin matted or felted sheets or webs of fiber formed and dried on a fine screen from a pulpy water suspension. The fibers may be animal, such as hair, silk or wool, or mineral, such as asbestos, or synthetic. However most paper is made from cellulosic plant fiber, such as from wood pulp, grass, cotton, linen, and straw.Verwijst in het algemeen naar alle typen vervilte vellen of weefsels die bestaan uit vezels, die uit in water gedompelde pulp zijn gevormd en gedroogd op een fijn schepraam. De vezels kunnen dierlijk zijn, zoals haar, zijde of wol, of mineraal, bijvoorbeeld asbest. Ook kunstvezels zijn een mogelijkheid. Het meeste papier wordt echter gemaakt van plantenvezels van bijvoorbeeld houtpulp, gras, katoen, linnen en stro. (Project Fotografie)
Aankoop & Licentie
Licentie
BY-SA