Datering

Motortjalk

Het motoriseren van de binnenvloot begon in de jaren ‘20 en ‘30 van de 20ste eeuw. Door de economische crisis in de jaren ‘30 en de de Tweede Wereldoorlog was er uitstel van executie voor de zeil- en stoomvaart. Pas na de oorlog werd de motorisering algemeen.

Voor uitgebreide fysieke beschrijving zie Informatiebank.

Identificatie
Titel
Motortjalk
Objectnummer
001655
Handle
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-3000
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • motorvaartuig
    Een vaartuig dat voor de voortstuwing over een verbrandingsmotor kan beschikken, het kan eventueel dus ook met spierkracht of door de wind voortbewogen worden. (debinnenvaart.nl)
  • tjalk
    Nederlands, rondgebouwd, gestrekt vrachtschip met volle boegen, vlakke bodem en geringe diepgang. Vaargebied: binnenwateren, beperkte kustvaart.
  • scheepsmodel
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Werk
Breedte
23.0 cm
Hoogte
82.0 cm
Lengte
125.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Verwerving en licentie
Verworven
schenking 10 maart 1950
Copyright
BY-SA
Locaties
  • Groningen
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae

Trefwoorden