Datering

Lemsterschouw

De Lemster schouw of spekbak heeft als voorbeeld de Friese schouw. Door economische redenen moesten de vissers op zoek naar de goedkoopste schepen. De schouw was de oplossing. De kistachtige, weinig elegante romp, met voor en achter een platte spiegel, wordt van brede planken gemaakt, die slechts in een richting gebogen hoeven te worden. De planken zijn van goedkoop grenenhout. Om toch de nodige zekerheid te krijgen werd de schouw al bij de bouw overijzerd.

Uitgebreide beschrijving

ALGEMEEN: volmodel, getuigd met zeilen, op standaard. SCHAAL:ca. 1:10. TECHNIEK: op inhouten gebouwd. OPSCHRIFTEN: "NOM 6820 1947" met pen aan sb. op het voordek. TUIGAGE: mast(en) met staand want: vaste mast, naturel, met klampen en lummel, zwart boven de hommer, wit beslag, witte top. Massieve voorstag. ZEILEN: bruin, getaand, met aangenaaide lijken en genaaide banen // achterlijk. zeilen met rondhouten en lopend want: GROOTZEIL: giek en rechte gaffel, naturel, 2 rijen reefogen, de onderste rij reefogen met knuttels, 5 rakbanden, smeerreep, kraanlijn (=val bezaan), zeilval, halstalie, schoot op overloop. STAGFOK: 10 leuvers, val, 2 schoten. KLUIVER: vliegend, met traveller op kluiverboom, val, 1 schoot. BEZAAN: hals op de nook van de giek, val (=kraanlijn), 1 schoot. EXTRA: een talie met vioolblok aan sb. VISGEREI: bun met koperen kaarplaten, trog, en groen deksel met zwarte beugel. ROMP: naturel, zwart onder de waterlijn, 5 vlakdelen met heve, 3 huidgangen, berghout, boeisel. De naden tussen de planken van het voordek zijn met zeildoek waterdicht gemaakt. Groene stuurdoft. Naturel achterhuisje. ZWAARDEN: naturel, zeezwaarden, zwart beslag. ROER: aangehangen, naturel, zwart onder de waterlijn, groene kop, 2 vingerlingen, zwart beslag, groen helmhout, zwart stuurboogje met 2 pennen. GRONDTAKEL: Zwart stokanker, met neuringlijn vast aan voorstag, snars aan bb. van de voorsteven. Kettingvoorloop en ankertros in het kabelgat, onder kabelluikje in het voordek, ook toegankelijk via vooronder. VERBLIJVEN: Vooronder, toegang via deur aan sb in het mastschot. Raampje aan bb. in het mastschot, luik in het dek voor de mast. Voet voor schoorsteenpijp in het voordek. AAN/OP DEK: LOSSE ONDERDELEN: 1 zeilboom, 2 vaarbomen. SCHEEPSSIER: sierlijk gesneden voorsteven met krullen. VLAGGEN EN WIMPELS: blauwe vleugel met rood-wit-blauwe hoek aan geel scheerhout. STANDAARD/VITRINE: bijbehorende houten standaard.

Identificatie
Titel
Lemsterschouw
Objectnummer
004182
Handle
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-12286
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • Lemsterschouw
    Nederlands vissersvaartuig waarvan de eerste waarschijnlijk in 1898 te Lemmer gebouwd is. Het type was groter en zeewaardiger dan de Friese schouw en bestemd voor de Zuiderzeevisserij. De Zeeuwse schouw, gebouwd met een rond achterschip of lemmergat, werd ook Lemsterschouw genoemd. (aatned.nl)
  • scheepsmodel
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Werk
Breedte
35.0 cm
Hoogte
117.0 cm
Diepte
149.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Verwerving en licentie
Verworven
overdracht 1 januari 1952
Copyright
BY-SA
Locaties
  • Lemmer
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae