Datering
Vervaardiger J.B. (Epse-Gorssel) Martein

Groninger kofschip

Het kofschip was aanvankelijk een relatief klein vrachtschip voor de kustvaart. Het had een geringe diepgang. Daardoor kon het kofschip ver landinwaarts komen. De zwaarden zorgden voor stabiliteit. In de eerste helft van de 18de eeuw werd het model breder en plomper. De zwaarden waren toen niet meer nodig.

Voor uitgebreide fysieke beschrijving zie Informatiebank.

Identificatie
Titel
Groninger kofschip
Objectnummer
005806
Handle
http://hdl.handle.net/21.12111/zzm-collect-11550
Objectcategorie
Schaalmodellen
Objecttype
  • kofschip
    18de, 19de eeuws scheepstype. Vrachtschip met ronde vormen en kromme voorstevenbalk. Gepiekt voor- en achterschip. Vrij smal vlak. 100-300 ton groot. De grote koffen waren kielschepen en hadden vaak geen zwaarden. Het waren tweemasters met een grote mast en bezaan. De grote mast was vaak zowel langsscheeps als (gedeeltelijk ook) dwarsscheeps getuigd. Ze werden voor de grote binnen- en voor de buitenvaart gebruikt. Vaak voorzien van roef en paviljoen. De kleinere van deze koffen hadden vaak een minder diepe kiel (slechts ca. 10 cm i.p.v. ca. 30 cm.) en beschikten wel over zwaarden. Ze waren soms, vooral in het voorschip minder gepiekt. (De Binnenvaart)Een kustvaarder die in de loop van de 18de tot in het midden van de 19de eeuw in de Nederlanden en Duitsland in de vaart was en de plaats innam van de fluit en de kat. (aatned.nl)
  • scheepsmodel
    Nabootsing van een vaartuig op klein formaat. (Encyclo.nl)
Werk
Breedte
46.0 cm
Hoogte
91.0 cm
Lengte
110.0 cm
Museum
Zuiderzeemuseum Enkhuizen
Vervaardiging
Vervaardiger
  1. J.B. (Epse-Gorssel) Martein (vervaardiger)
Datering
Materiaal
  • hout
    Hout is een bouwmateriaal, afkomstig van boomstammen en -takken. Naast merg, spint en schors vormt het daarvan het voornaamste bestanddeel. Ten noorden van de Alpen is hout van oudsher het belangrijkste bouwmateriaal. Onderscheiden worden naaldhout van naaldbomen (dennen, grenen, vuren) en loofhout van loofbomen (eiken, beuken enz.). De stammen werden meestal in het groeigebied gekantrecht en per vlot of in een schip over water vervoerd. De houthandel en -nijverheid concentreerden zich in Nederland vooral in Dordrecht, Amsterdam, Deventer en later ook in de Zaanstreek. Voor regionaal gebruik concentreerde de houthandel zich ook in plaatsen als ’s-Hertogenbosch, Schoonhoven en Tiel. (Haslinghuis)
Verwerving en licentie
Verworven
schenking 28 september 1956
Copyright
BY-SA
Locaties
  • Groningen (provincie)
Reproductie
Vervaardiger van reproductie
Picturae

Trefwoorden